Pages - Menu

Kamis, 05 Mei 2011

Fungsi Software FolderLock ?

      FolderLock yang berfungsi meletakkan kata laluan pada folder agar tidak boleh diakses oleh orang lain. Sebenarnya saya cuba elakkan untuk menulis perisian shareware (berbayar) dalam blog ini, tapi takpelah sebab kita nak buat perbandingan antara Folder Lock dan TrueCrypt.

FolderLock mempunyai dua pilihan untuk melindungi folder anda, iaitu Lock dan Encrypt.
Lock. Anda boleh Lock iaitu mengunci mana-mana folder yang sedia ada dalam komputer anda. Pilihan ini sangat pantas, ia mengunci folder dengan serta-merta. Folder yang dikunci akan tersembunyi dalam Windows. Fungsi Lock boleh dijalankan terhadap dua jenis folder:

  • Folder khas iaitu C:\Program Files\Folder\Locker.
  • Kepada mana-mana folder. Anda boleh memilih mana-mana folder dalam komputer anda untuk dikunci.


Encrypt. FolderLock akan melakukan proses encryption terhadap folder khas, iaitu menyulitkan segala kandungan di dalam folder tersebut. Dengan encryption, sekuriti lebih terjamin. Namun ia memakan masa untuk proses encryption tersebut. Encryption hanya boleh dijalankan terhadap C:\Program Files\Folder\Locker.
Dengan menggunakan BootCD, saya berjaya melepasi fungsi Lock yang diletak pada folder lain (bukan folder khas) dengan mudah. Walaupun saya tiada kata laluan, saya boleh mengakses folder yang telah melalui fungsi Lock dengan sesuka hati. Ternyata fungsi Lock ini tidak menjamin keselamatan folder. Namun C:\Program Files\Folder\Locker tetap gagal dipecah masuk.
Folder C:\Program Files\Folder\Locker yang telah melalui fungsi Encrypt pula memang saya tak dapat akses tanpa kata laluan.
Bagi versi percubaan, anda hanya boleh encrypt fail sebanyak 25 MB sahaja, tidak lebih dari itu. Ia juga mempunyai had penggunaan selama 35 hari. Jika anda ingin terus menggunakan FolderLock selepas tempoh ini, terpaksalah beli.
Sekarang, saya ingin bandingkan antara FolderLock dan TrueCrypt:
  • FolderLock boleh Lock mana-mana folder sedia ada dalam Windows. TrueCrypt tak boleh. Namun fungsi ini tak selamat, senang je saya dapat pecah masuk.
  • FolderLock hanya boleh Encrypt pada satu folder sahaja, iaitu folder Locker. TrueCrypt boleh buat dan encrypt sebanyak mana folder yang anda mahu.
  • FolderLock boleh diletak dalam USB drive. TrueCrypt pun boleh, tapi memerlukan kebenaran Administrator di komputer berkenaan. Dalam bahagian ni, FolderLock ada kelebihan.
  • Fungsi encrypt FolderLock mengambil masa. Semakin besar kandungan folder, semakin lama. TrueCypt dapat encrypt folder dengan sepantas kilat kerana mempunyai fungsi “on-the-fly encryption”.
  • Yang penting sekali, TrueCrypt percuma! FolderLock tidak… >_<
Ingin Mencoba FolderLock?
Download FolderLock  6.4.1 + Serial Number KLIK DISINI YA...!!

Semoga Bermanfaat ya ^_^


Tidak ada komentar:

Posting Komentar